Matmagasinet

Matmagasinet innehåller härlig matinspiration för alla tillfällen i livet – från vardagsmiddagar till helgens fest. Här hittar alla som älskar att laga mat massor av nya spännande recept och smarta tillagningsknep.

Vi bjuds också på lättlagade bufféer, desserter och massor av bakning. De läckra recepten är alltid pålitliga och lätta att lyckas med. Dessutom får läsarna tips på vin och andra goda drycker, matnyheter och intervjuer med kända matprofiler och kockar.

Vill du annonsera eller samarbeta kreativt tillsammans med Antik & Auktion?

Print

Räckvidd: 99 000

Upplaga: 11

Prenumeranter: 79%

Kvinnor: 74%
Män: 26%

Storstad: 40%
Övriga landet: 60%

Magasinet

Matmagasinet innehåller härlig matinspiration för alla tillfällen i livet – från vardagsmiddagar till helgens fest. Här hittar alla som älskar att laga mat massor av nya spännande recept och smarta tillagningsknep.

Vi bjuds också på lättlagade bufféer, desserter och massor av bakning. De läckra recepten är alltid pålitliga och lätta att lyckas med. Dessutom får läsarna tips på vin och andra goda drycker, matnyheter och intervjuer med kända matprofiler och kockar.

Årsplanering 2025

NR 1

TEMA: NYÅR

Snabba, enkla tester till nyär och helgdagarna, smaker från världens alla hörn. Läckert till brunch.

I BUTIK 11/12

NR 2-3

TEMA: NYSTART & ITALIEN

Snabba, enkla tester till nyär och helgdagarna, smaker från världens alla hörn. Läckert till brunch.

I BUTIK 11/12

NR 4

TEMA: PÅSKSPECIAL

Allt gott till påsk: ägg, sillar, lax, lamm, kyckling och läckra tårtor och desserter. Påskdrycker.

I BUTIK 11/12

NR 5

TEMA: VÅRFESTER

Bufféer och annan festmat inför student, dop och bröllop. Årets första grillmiddag. Test: Boxvin.

I BUTIK 24/4

SOMMARSPECIAL

TEMA: SOMMARSPECIAL

Stor special om grillning. Sallader.
Sommarbär och frukter.
Test: Rosévin

I BUTIK 21/5 (2 MÁN | BUTIK)

NR 7

TEMA: SEMESTERTID

Lättlagat för det lilla köket och lata dagar. Midsommar- och grillfester. Jordgubbar och sommarbär.

I BUTIK 18/6

NR 8

TEMA: AUGUSTIFESTER

Kräftfest med läckra tillbehör. Gott med bär och sommarfrukt och grönt. Baka bröd med nyskördat.

I BUTIK 16/7

NR 9

TEMA: VARDAG & SKÖRDEFEST

Enkel, god vardagsmat: Skörde-grönt och vego som passar alla.
Baka med äpplen.

I BUTIK 13/8

NR 10

TEMA: GRYTOR & CHOKLAD

Grytor, soppor och gratänger.
Chokladdesserter och kakor och pajer med höstfrukt.

I BUTIK 17/9

JULSPECIAL

TEMA: JULSPECIAL

Mingelmat till novent och advent, julbak, julbord och gottebord. Test: Glögg och juldrycker

I BUTIK 15/10 (2 MÅN | BUTIK)

NR 12

TEMA: JUL & NYÅR

TEMA: JUL & NYAR
Julmat och nyårsfester. Bakat och desserter. Plockmat till nyår.Test: Bubbelvin.

I BUTIK 12/11

NR 1/26

TEMA: NYTT ÅR

Sista minutentips för både jul och nyårsfirande. Snabbt och lättlagat. Dryckestipstill helgmaten.

I BUTIK 10/12

Utgivning 2025

VarumärkeUtgåvaMaterialdagUtgivningsdag
MatmagasinetMAT25012024-10-312024-12-11
Matmagasinet DubbelnummerMAT25022024-11-202025-01-08
MatmagasinetMAT25042025-01-232025-03-05
MatmagasinetMAT25052025-03-122025-04-24
MatmagasinetMAT25072025-05-062025-06-18
MatmagasinetMAT25082025-06-032025-07-16
MatmagasinetMAT25092025-07-032025-08-13
MatmagasinetMAT25102025-08-072025-09-17
MatmagasinetMAT25122025-10-022025-11-12
MatmagasinetMAT26012025-10-302025-12-10
MatmagasinetMAT25062025-04-072025-05-21
MatmagasinetMAT25112025-09-042025-10-15

Annonsformat

FormatDimensionerPris
Helsida208x278 mm27 500 kr
Uppslag416x278 mm45 000 kr
Liggande halvsida208x139 mm22 000 kr
Stående Halvsida104x278 mm22 000 kr
Baksida208x253 mm32 500 kr
Advertorial helsida208x278 mm33 000 kr
Advertorial uppslag416x278 mm54 000 kr

Läsaren

Köper mycket ekologiska, miljövänliga och närproducerade produkter. För dem är det viktigt att leva hälsosamt. De skänker även pengar till välgörenhet. Sociala och tycker om att ha gäster hemma och de experimenterar gärna med nya matprodukter. Passar ofta på att utnyttja rabatter och erbjudanden.

Modemedvetna som tycker att det är viktigt att vara välklädda. Snabbt få veta om nya produkter och tjänster inom de områden de finner intressanta. De är i stort nöjda med sina liv, bryr sig om lokalsamhället, håller fast vid traditioner och är inte så förändringsbenägna.

Ålder

High Spenders (Index)

Intressen (index)

Källa Orvesto Konsument 2023:2

Sociala medier

Facebook
@tidningen.matmagasinet
Följare: 16 400
Kvinnor: 89,7%  Män: 10,3%
Följare i Sverige: 93,3%

Ålder

Instagram
@maudsmat_matmagasinet
Följare: 27 700
Kvinnor: 90,3  Män: 9,7%
Följare i Sverige: 86,2%

Ålder

Profiler

Genom Aller Medias profiler når ni som varumärke en bred målgrupp och sätter ert budskap i en trovärdig kontext. Våra profiler skapar en djupare relation till målgruppen genom en pålitlig röst. Vi jobbar både med ett antal inhouseprofiler och en större mängd externa profiler beroende på varumärke och kampanj.

Några av våra inhouseprofiler är Brita Zackari, Elsa Billgren, Fredrik Nylén, Sandra Beijer, Sofi Fahrman, Sofia Wood, Sara Biderman.

Vill du samarbeta med någon av våra profiler?

Creative Studio

Aller Medias Creative Studio är en inhouse-byrå med uppdrag att konceptualisera, förmedla och distribuera kampanjer för alla Aller Medias B2B-kunder. Med en kombination av digitala kanaler, live shopping och print skapar vi en integrerad kampanj med hög räckvidd och högt genomslag under kampanjperioden. Vi når målgruppen i ett framåtlutat läge, när de söker efter inspiration, avkoppling och underhållning – för att öka köpintentionen och driva till köp.