Antik & Auktion​

Som Nordens största tidning i segmentet är Antik & Auktion det självklara valet för alla som är intresserade av antikviteter, konst, design, loppis och vintage.

Antik & Auktion är ett modernt inrednings-magasin men sneglar aldrig ängsligt på snabba trender. Kvalitet, kunskap och trovärdighet är avgörande. Man kan lita på oss.

Ända sedan starten år 1975 har hållbarhet varit tongivande och i fokus.

Vill du annonsera eller samarbeta kreativt tillsammans med Antik & Auktion?

Print

Räckvidd: 99 000

Upplaga: 12

Prenumeranter: 89%

Kvinnor: 64%
Män: 36%

Storstad: 42%
Övriga landet: 58%

Magasinet

Antik & Auktion är idag Nordens största magasin om antikviteter, inredning och konst. Vi erbjuder våra läsare Sveriges bästa antik-experter vilket gör oss till den självklara kunskapskällan och någon man alltid kan lita på. Ett förtroende vi tar på största allvar. 

Varje utgåva är fylld med spännande reportage, värderingar, trendspaningar och vackra föremål och inredningar. Vare sig hjärtat klappar för konst, möbler, glas eller design får man läsning som intresserar, informerar och inspirerar från ett hållbart perspektiv.

Årsplanering 2025

JANUARI

NYÅRSNUMRET

Festliga dukningar och ädelstenar.

A&A #1 i butik 18/12

FEBRUARI

KÖK OCH BELYSNING

Koppar trendar i köket, fynda fotogenlampor.

A&A #2 i butik 15/1

MARS

GLAS

Glasskola, Reijmyre glasbruk, modernt glas – framtidens antikviteter.

A&A #3 i butik 5/2

APRIL

SKÖNARE SOVRUM + PÅSK

Bästa tipsen till att inreda antikt.

A&A #4 i butik 12/3

MAJ

VI FLYTTAR UT

Växthus, uteplats, trädgård och sommarpresenter.

A&A #5 i butik 9/4

JUNI

BLOMMOR OCH LOPPIS

Stor loppisguide och vackra sommarhem.

A&A #6 i butik 7/5

JULI

LJUVA SOMMAR

Semesterliv och utflyktsmål. Semestra på slott.

A&A #7 i butik 4/6

AUGUSTI

KLOCKOR

Att köpa klocka på auktion. Fördelar, nackdelar, fällor?

A&A #8 i butik 9/7

SEPTEMBER

HÖST

Förvaring, arbetsrum och modespecial.

A&A #9 i butik 13/8

OKTOBER

VARDAGSRUM

Moderna klassiker och vackra antikviteter.

A&A #10 i butik 17/9

NOVEMBER

BELYSNING & BADRUM

Lampor som trendar och antikt och badrumsnytt i gammal stil.

A&A #11 i butik 15/10

DECEMBER

JUL & VINTER

Vinterhem, de bästa julklapparna, vacker dukning.

A&A #12 i butik 12/11

Utgivning 2025

VarumärkeUtgåvaMaterialdagUtgivningsdag
Antik & AuktionAOA25012024-11-152024-12-18
Antik & AuktionAOA25022024-12-052025-01-15
Antik & AuktionAOA25032025-01-022025-02-05
Antik & AuktionAOA25042025-02-072025-03-12
Antik & AuktionAOA25052025-03-072025-04-09
Antik & AuktionAOA25062025-04-012025-05-07
Antik & AuktionAOA25072025-04-302025-06-04
Antik & AuktionAOA25082025-06-042025-07-09
Antik & AuktionAOA25092025-07-112025-08-13
Antik & AuktionAOA25102025-08-152025-09-17
Antik & AuktionAOA25112025-09-122025-10-15
Antik & AuktionAOA25122025-10-102025-11-12
Antik & AuktionAOA25132025-11-142025-12-17

Annonsformat

FormatDimensionerPris
Helsida225x297 mm35 000 kr
Uppslag450x297 mm65 000 kr
Liggande halvsida225x148 mm21 500 kr
Stående Halvsida112x297 mm21 500 kr
3:e omslag225x297 mm42 000 kr
Baksida225x272 mm44 000 kr
Advertorial helsida225x297 mm42 000 kr
Advertorial uppslag450x297 mm78 000 kr

Läsaren

De är något äldre, högskoleutbildade personer med hög inkomst och hög social status. En tredjedel av läsarna är män.De besöker gärna antikvitetsbutiker, auktioner och marknader av högre kvalitet men går även gärna på loppis och besöker frekvent även digitala köp/sälj-sajter och nätauktioner. 

Några intressen förutom antik, auktion och loppis är konst, inredning, hållbarhet, trädgård, resor, klockor, bilar, vin, handarbete, bakning och natur. 

De bor i hus eller flyttat från hus till lägenhet i stan. 

Ålder

High Spenders (Index)

Intressen (index)

Källa Orvesto Konsument 2023:2

Sociala medier

Facebook
@antikoauktion
Följare: 5 000
Kvinnor: 85,3%  Män: 14,7%
Följare i Sverige: 90,5%

Ålder

Instagram
@antikoauktion
Följare: 6 200
Kvinnor: 80,6  Män: 19,4%
Följare i Sverige: 78,1%

Ålder

Nyhetsbrev
Registrera dig
Följare: 12 500

Creative Studio

Aller Medias Creative Studio är en inhouse-byrå med uppdrag att konceptualisera, förmedla och distribuera kampanjer för alla Aller Medias B2B-kunder. Med en kombination av digitala kanaler, live shopping och print skapar vi en integrerad kampanj med hög räckvidd och högt genomslag under kampanjperioden. Vi når målgruppen i ett framåtlutat läge, när de söker efter inspiration, avkoppling och underhållning – för att öka köpintentionen och driva till köp.