Trippelvinst för Aller Media på årets Tidskriftsgala!
Femina tog hem två av de tyngsta priserna under Tidskriftsgalan 2024, Årets Tidskrift Populärpress och Sveriges Tidskrifters Stora Pris! Men vinsterna tog inte slut där, Aller Media och ELLE:s samarbete med Dove resulterade i en vinst i kategorin Årets kreativa annonsaffär. Ett pris Aller Media vunnit två år i rad.
Tillsammans med Dove och profilen Bianca Kronlöf tog Aller Media hem priset för Årets Kreativa Annonsaffär med kampanjen ”Livet under armen”.
– Jag är otroligt stolt över Creative Studio och hur vi skapat kreativt annonsinnehåll som påverkar och berör. Tillsammans med Dove fick vi chansen att nå ut och skapa synlighet för en kvinnlig kroppsdel som sällan diskuteras, säger Ida Fridh, Head of Creative Studio och juryns motivering lyder:
”Kreativitet i annonsaffären handlar om att våga utmana konventioner. Den här kampanjen visar på kraften som uppstår när annonsör och media vågar lita på varandras intentioner och idéer. En kampanj som visar på goda resultat och som dessutom bidrar till att stärka kvinnors självkänsla. Eller som det sägs i kampanjen: ”Man måste få se ut som man vill och ha sin kropp ifred”. Stort grattis till ELLE, Dove och kampanjen Livet under armen.”
Lär mer om kampanjen här: https://ocast.com/se/aller-media/articles/dove-x-elle
Ett av de tyngre priserna under kvällen, Årets Tidskrift Populärpress, delades ut till Femina och juryns motivering lyder:
”Med glöd, nyfikenhet och utvecklingsglädje visar årets vinnare vägen. Nyskapande intäkter och videoformat paras med en förmåga att fånga samtiden – i allt från gala till upprop. Årets vinnare tar ytan på allvar och är ett livsstilsmagasin för vår tid – Femina.”
– Vi är väldigt glada, stolta och en aning omtumlade. Vi kom till Cirkus med en nominering till Årets Tidskrift och dubbla nomineringar i Årets Rörligt, men hade helt ärligt inte en tanke på det fina, fina hederspriset. Vi var inte beredda på att ta hem en mäktig dubbel, säger Feminas chefredaktör Malin Roos.
Sveriges Tidskrifters Stora Pris är ett hederspris som ges till en person, en tidskrift eller ett företag inom vår bransch som gjort betydande insatser för tidskriftsbranschen. I denna kategori stod Femina som vinnare. Ur juryns motivering går att läsa: ”Du har stil. Du har klass” och ”Du berör på djupet och tar ytan på allvar”.
– Detta är självklart ett kvitto på att den journalistik och det innehåll som Feminas team skapar och producerar, lämnar avtryck. Vi brukar säga att vi har världens bästa och mest engagerade läsare och följare men vi har också väldigt vassa och engagerade medarbetare. Väldigt kul att också jurygrupperna för Tidskriftpriset uppskattar vår journalistik och vårt innehåll, säger Malin Roos.
Om priset
Tidskriftspriset utses av Sveriges Tidskrifter och verkar för en hög kvalitet inom tidskriftsbranschen genom att premiera goda förebilder och nyskapande insatser. Nominerade och vinnare av Tidskriftspriset tas fram av ett antal jurygrupper med erfarna personer från mediebranschen.