Koncernen Aller medias årsbokslut 2018/19: Aller media gör sitt bästa resultat någonsin
Under det brutna räkenskapsåret 2018/19 visar Aller media ett positivt resultat (EBITA) på 200 miljoner kronor. Det är det bästa resultatet någonsin i företagets 148 åriga historia. Bolaget bibehåller nivån på omsättningen, som uppgår till 1,6 miljarder kronor. Under året har Aller media bland annat investerat i den digitala affären, vilket har gett en positiv effekt på resultatet. Detta innebär ett rekordår i en annars osäker mediebransch.
- Vi levererar vårt historiskt bästa resultat. Samtliga affärsenheter i vår svenska koncern uppnår all time high, och jag är stolt och tacksam över det fantastiska arbete som våra medarbetare i hela koncernen gör varje dag, säger Bodil Ericsson Torp, vd Aller media.
Koncernen Aller media Sverige har lyckats både med en kraftfull transformation av den befintliga medieaffären samt att bygga nya affärsområden. Bolaget har fortsatt att renodla varumärkesportföljen och sålde exempelvis i början av året huvuddelen av sina korsordstidningar. Även utan den försäljningen gör bolaget ett av de bästa resultaten någonsin. Detta trots tagna strukturkostnader på närmare 30 miljoner*.
-Både vår mediedel med alla starka varumärken och samtliga dotterbolag gör mycket starka resultat. Samtidigt investerar vi tungt i att utveckla en ny affärsmodell inom mediedelen. Vi har under året satsat stort på att öka vår digitala trafik och ser en kraftig uppgång i räckvidden jämfört med för ett år sedan. Detta påverkar direkt vår annonsförsäljning positivt. Vi har dessutom under året haft en bra försäljning av tryckta tidningar, som är en viktig del i vår affär. Våra varumärken med sitt starka innehåll fortsätter att älskas av väldigt många, säger Bodil Ericsson Torp.
Aller media har under året genomfört stora satsningar inom den digitala affären, med att öka räckvidden, onlinevideo, poddar, influencer marketing och e-handel. Sedan starten för tre år sedan har till exempel influenceraffären fördubblats varje år och fortsätter öka, samtidigt som kanaloberoende reklamkampanjer, native och programmatic skapar stor tillväxt. I början av 2019 passerade Aller medias annonsintäkter i digitala kanaler annonsintäkterna i print. Dessutom bidrar strategiska allianser till nya intäkter. Däribland ett samarbete med Aftonbladet, där Aller media bidrar med livsstils- och kändisinnehåll.
-Vi har renodlat våra varumärken inom media och riktar oss nu helt och hållet mot målgruppen kvinnor. Det ger Aller Media en tydligare profil, som gör att annonsörerna vet vart de ska vända sig om de vill ha en partner som når och förstår Sveriges kvinnor. Denna fokusering skapar också synergieffekter i hela vår organisation, säger Bodil Ericsson Torp.
Fortsatta investeringar i e-handel
I oktober 2019 förvärvade Aller media det svenska e-handelsföretaget Skapamer.se med 150 000 besökare i månaden. I och med förvärvet stärker Aller Media affärsområdet e-handel och sitt fokus på digitala konsumentintäkter.
-Redan månaden efter vårt förvärv av Skapamer slog bolaget besöksrekord, som en direkt följd av synligheten i våra varumärken. Vi håller just nu på med flera liknande affärsutvecklingsprojekt, som kommer att få betydelse för ytterligare kraftfull expansion, säger Lena Nyqvist, CFO Aller media.
Stark leverans av dotterbolagen
Tillväxten är kraftig i de kommunikationsbyråer Aller media äger. Narva, OTW och Make Your Mark levererar samtliga starka resultat och genererar tillsammans en EBITA på 35 miljoner kronor och en byråintäkt på cirka 250 miljoner.
-Alla byråerna har gått mycket bra i år och resultaten innebär all time high för samtliga. Alla tre har vunnit stora affärer i år och fått priser i både svenska och internationella tävlingar. Det finns stor anledning att vara fortsatt positiv inför framtiden, säger Bodil Ericsson Torp.
*Avser Aller media AB, inklusive dotterbolagen Aller Brand Studios, Make Your Mark, Narva, OTW och Skapamer, inklusive intäkterna från försäljningen av korsordsportföljen. Räkenskapsåret sträcker sig från 1 oktober 2018 till 30 september 2019.
För mer information, vänligen kontakta:
Bodil Ericsson Torp, VD Aller media
Telefon: +46 (0)8 578 010 00
Email: bodil.ericsson@aller.com
Jennie Knutsson, kommunikationschef Aller media
Telefon: +46 (0)708 352 888
Email: jennie.knutsson@aller.com