Fem nomineringar till Aller Media i Tidskriftspriset 2024
Nomineringarna till årets Tidskriftspris har publicerats och nu står det klart att Aller Media är nominerade fem gånger i kategorierna Årets rörligt, Årets kreativa annonsaffär och för andra året i rad har Femina blivit nominerad till Årets tidskrift populärpress.
– Vi är jätteglada och stolta över att vårt idoga arbete med ett engagerande och kvalitetsstämplat innehåll uppskattas också av Tidskriftsprisets jury. Att vara ”mitt i vår tid” är det finaste man kan vara som ett modernt livsstilsmagasin med 80 år på nacken, säger Feminas chefredaktör Malin Roos och fortsätter:
– De dubbla nomineringarna i kategorin Årets rörligt som vi delar med vår fenomenala video-redaktion ger oss råg i ryggen att fortsätta hitta digitala format som sticker ut och berör en större publik.
De nominerade bidragen och deras motiveringar är:
ÅRETS TIDSKRIFT POPULÄRPRESS
Femina
”Femina är ett livsstilsmagasin i ordets bästa bemärkelse. Angeläget, framåtlutat och med en redaktionell glöd. Att lyckas med spets och djup samtidigt som man behåller bredden och omfamnar det ytliga är ett konststycke. Och med jämställdhetsgalan Feminista och videouppropet ”Ge fan i min kropp” ställer sig Femina mitt i vår tid.”
ÅRETS RÖRLIGT
Femina – Vad har du i bokhyllan?
För att man har sett värdet i att översätta ett klassiskt tidskriftsreportage till rörlig bild där resultatet blir ett mer ofiltrerat möte. Tack vare ett fint hantverk blir Feminas ”Vad har du i bokhyllan” både underhållande och berikande.
Femina – Vad är grejen med?
För att man på två minuter blir mer allmänbildad och får en arsenal av kuriosa att citera på nästa middagsbjudning. Femina ”Vad är grejen med” är högt och lågt och med en ton som gör det tillgängligt för alla.
ÅRETS KREATIVA ANNONSAFFÄR
“Små stunder, stora minnen”- ett samarbete mellan Aller Media och Rusta
Fem medievarumärken, fyra nedslag och flera olika kanaler. Både små stunder och stora minnen där annonsörens produkter på ett naturligt sätt integreras i olika situationer och olika format under en längre tid, vilket skapar både kontinuitet och mätbara resultat. Som annonsören själv säger: ”Mycket för pengarna!”
“Livet under armen” - ett samarbete mellan Dove och ELLE (Aller Media)
Att utmana tabun kräver mod och öppenhet. Det finns delar av kvinnokroppen som fortfarande dras med fördomar om hur just den delen ska se ut. När annonsören och tidskriften gick arm i arm i frågan om vad som får synas – eller inte – i armhålan fick detta stort genomslag hos målgruppen, både i frågan som sådan och för annonsörens varumärke.
– Vi är otroligt glada och stolta över dessa nomineringar! Det är ett fantastiskt bevis på engagemanget och kreativiteten hos vårt team, och hur vi tillsammans med våra härliga kunder verkligen utnyttjar tidskriftsmediets potential. Kreativitet och nytänkande är kärnan i allt vi gör, och jag är så imponerad av alla inblandade som har bidragit till dessa framgångsrika kampanjer, säger Ida Fridh, Head of Creative Studio.
Om priset
Tidskriftspriset utses av Sveriges Tidskrifter och verkar för en hög kvalitet inom tidskriftsbranschen genom att premiera goda förebilder och nyskapande insatser. Nominerade och vinnare av Tidskriftspriset tas fram av ett antal jurygrupper med erfarna personer från mediebranschen. Vilka som vinner Tidskriftspriset avslöjas på Tidskriftsgalan den 23 oktober.