Aller Medias She Report om kvinnor 50+ och Klimakteriet visar: Endast en av tio kvinnor beredda på symptomen i klimakteriet


Nästan alla kvinnor genomgår någon form av kroppsliga symptom i samband med klimakteriet. Hur lång eller kort period samt i vilken ålder som vi drabbas varierar. För vissa handlar det om bara några månader och för andra upp till tio år. Trots det saknar många kvinnor kunskap om klimakteriet och dess symptom. Det vill Aller Media förändra genom att lyfta ämnet i årets fjärde delrapport av fem från She Report nr7 - Kvinnor 50+ och Livet.

– Det är alldeles uppenbart att klimakteriet har en enorm påverkan på kvinnors hälsa, mående och livskvalitet. Vi ser ett enormt intresse från våra läsare kring den här frågan. Det är hög tid att vi ringar in ordet makt i klimakteriet och öppet prioriterar denna betydande kvinnohälsofråga säger Jennie Sandberg, Chefredaktör på MåBra, Aller Media.

Klimakteriet kommer oftast smygande i en period när mycket annat pågår; en engagerande karriär, krävande tonårsbarn eller åldrande föräldrar. Precis som Helena Lagercrantz, gynekolog nämner i rapporten så är endast 1 av 10 kvinnor väl förberedda på vilka symptom som kan komma när vi närmar oss klimakteriet. Först när (om) vi får svettningar och vallningar, inser vi vad som håller på att hända. Trots detta söker inte alla hjälp.

- Det som förvånade mig mest i arbetet med rapporten är att trots att klimakteriet har en stor påverkan på kvinnors livskvalitet är det endast 44% av alla kvinnor som uppger att de sökt vård via sjukvården. Med ökad kunskap, smarta insikter och relevant statistik, kan vi snabbt flytta oss från frustration, skam och stigma till acceptans, förståelse och rätt hjälp för drabbade kvinnor, säger Torri Brett Johnson, User Insights Manager, Aller Media.

Som vanligt har Aller Media låtit starka profiler och experter kommentera innehållet i She Report, detta för att bredda bilden ytterligare. Rapporten publiceras i fem delar och riktar sig till dig som jobbar med marknadsföring mot en kvinnlig målgrupp, eller bara är nyfiken på att läsa mer om målgruppen kvinnor 50+.

Om rapporten
She Report nr 7, delrapport 4 ”Kvinnor 50+ och Klimakteriet” kan laddas ner i sin helhet på Aller.se/Shereport. Tidigare publicerade insikter från årets She Report är ”Åldersparadoxen, Lyckokurvan och Gerotranscendensen”, ”Kvinnor 50+ och Köpbeteende” samt ”Valet och Sveriges Kvinnor 2022”

She Report är en återkommande rapport som Aller Media har skapat för att förstå hur Sveriges kvinnor tänker, känner och agerar i olika aktuella frågor. Med tillhörande analys och kommentarer från experter och profiler presenteras tydliga siffror som berör en stor del av den kvinnliga målgruppen.

För mer statistik och fakta se She Report Insikt 4 – Kvinnor 50+ och Klimakteriet. Här paketeras insikter baserat på aktuell data från Socialstyrelsen och MåBra, Aller Media. Rapporten har tagits fram i nära samarbete med Grasp Insights.

För mer information vänligen kontakta:
Emely Crona Stenberg, Corporate Brand Manager Aller Media, 0705164224, emely.crona@aller.com
Torri Brett Johnson, User Insights Manager Aller Media, 0704097395, torri.brett.jonsson@aller.com