Aller Media ingår partnerskap med framtidens mensvarumärke SYD

Aller Media har under en längre tid träffat start-ups med en tydlig vision att göra gott för kvinnan. Nu ingår Aller Media i ett partnerskap med mensskyddsföretaget SYD, som erbjuder högkvalitativa ekologiska och plastfria mensprodukter med målet att uppgradera mensupplevelsen. Det nära samarbetet med SYD utgår från Aller Medias nya strategi Women First, med fokus på att hitta konsumentintäkter utanför media.

SYD grundades 2021 av Therese Cappelen (CD) och Adriano Sannelli (VD) med målet att skapa en plattform där kvinnor kan få de redskapen de behöver för att kunna leva så optimerat som möjligt med sin menscykel. Idag erbjuder SYD ekologiska och plastfria tamponger, bindor och trosskydd samt menskoppar. Tillsammans med Rädda Barnen driver SYD ett projekt som möjliggör för unga kvinnor att genomföra sin skolgång under sin menstruation. Idag går inte 60 miljoner flickor till skolan på grund av sin mens, vilket är en av de största anledningarna till ojämställdhet i världen (enligt FN). SYD har redan donerat över 1 MSEK till projektet och hjälpt tusentals unga kvinnor.

– Aller Medias why är att ge kvinnor ett rikare liv och vår nya strategi utgår från ”Women First”, där hälsa är ett av våra prioriterade områden. Vi vill vara med och göra skillnad för kvinnor och samtidigt hitta nya konsumentintäkter även utanför media. För oss är SYD en perfekt match där vi genom partnerskapet både bidrar till ett hållbart samhälle och skapar nya typer av intäkter, säger Lotta Cederbom, koncernvd på Aller Media.

Bolagen inleder nu ett tätt samarbete med utbyte av kompetens åt båda hållen. SYD har nyligen flyttat in på Humlegårdsgatan 6 där de sitter tillsammans med Aller Media-koncernen.

– Vi är väldigt glada över partnerskapet med Aller Media, som kommer kunna skapa både betydande tillväxt och bidra med nya affärer. Aller Media når tre miljoner av Sveriges kvinnor varje vecka och de har både kanaler och kunskap som ger oss helt nya möjligheter att nå ut till vår målgrupp, säger Therese Cappelen som är en av grundarna till SYD och Creative Director.

För mer information, vänligen kontakta:
Lotta Cederbom, koncernvd Aller Media

lotta.cederbom@aller.com 070-322 35 88

Therese Cappelen, Creative Director SYD

therese@talkaboutsyd.com 070-792 02 06

talkaboutsyd.com