Aller media avyttrar korsordstitlarna i print till Keesing Media Group
Aller media fortsätter att renodla sin varumärkesportfölj genom att avyttra sina korsordsvarumärken i print till Keesing Media Group. Avyttringen är en strategisk affär där Aller media fortsatt bibehåller korsord som en del av sin familjetidningsaffär, samtidigt som ytterligare resurser frigörs för att rikta nya investeringar till den kvinnliga målgruppen i Sverige, främst digitalt. Aller media och Keesing Media Group ingår även ett långsiktigt partnerskap kring korsordsinnehåll. Affären är ett led i Aller medias digitala omställning med en strategi om ökad digital tillväxt.
- Avyttringen av våra printkorsordstitlar ger oss ytterligare möjlighet att öka våra investeringar i linje med vår digitala strategi, där vi fortsatt satsar för att stärka vår position ytterligare gentemot kvinnor i Sverige. Samtidigt kommer vi genom vårt långsiktiga partnerskap med Keesing även fortsatt att erbjuda korsord med hög kvalitet till våra läsare. Korsordstitlarna får hos sin nya ägare bättre förutsättningar för att utvecklas starkt även framåt, något vi också kan dra nytta av i vårt nya samarbete med Keesing Media Group, säger Bodil Ericsson Torp, VD för Aller media.
Keesing Media Group är Europas ledande företag inom korsordsinnehåll och magasin. Keesing har verksamhet i tolv länder och kontor i åtta, inklusive Sverige. Företaget har cirka 350 medarbetare och verkar även som underleverantör av korsordsmaterial till andra aktörer i branschen. Keesing har närmare 100 års erfarenhet av korsord publicerar årligen över 1200 magasinstitlar.
- Vi omfamnar tradition samtidigt som vi håller fingret på pulsen. Keesing underhåller varje dag miljontals människor. Samtidigt formas morgondagen av investeringar i onlineplattformar och andra unga affärsmodeller. Vi är mycket nöjda med vårt förvärv av Aller medias korsordstitlar. Denna grupp av etablerade framgångsrika tidskrifter kompletterar vår befintliga portfölj. Förvärvet understryker vår tro på den svenska marknaden och gör det möjligt för oss att vidareutveckla vår position i Skandinavien. Aller media är ett välkänt varumärke bland korsordsentusiaster och Keesing kommer att upprätthålla detta rykte med stolthet och respekt framöver, säger Philip Alberdingk Thijm, VD för Keesing Media Group. Detta förvärv är ett utmärkt exempel på hur Keesing avser att ytterligare stärka sin position som Europas ledande medieföretag inom detta segment.
Försäljningen omfattar Aller medias samtliga korsordsvarumärken och kommer att genomföras under våren.