Ny rapport: Svenska kvinnor lider i tystnad – dags att lyfta hormonhälsa på agendan

Trots att nästan hälften av Sveriges kvinnor lider av återkommande problem som trötthet, huvudvärk och sömnsvårigheter varje månad, är det få som vågar prata om det. Den nya rapporten She Report från Aller Media avslöjar att många kvinnor fortfarande känner sig tvungna att "köra på" trots smärtor, men nu är det dags att bryta tystnaden och sätta hormonhälsa i fokus.

– Det är inte hållbart att kvinnor ska behöva normalisera återkommande besvär som smärta, trötthet och dålig sömn. Vi ser en förändring i hur kvinnor ser på sin hälsa, och det är dags att göra hormonhälsa till en självklar del av samtalet – och av lösningarna, säger Carolina Månsson, Head of Insights på Aller Media.

Kunskap om kroppen ger bättre hälsa
Rapporten visar också att kvinnor som har bättre kunskap om sin egen kropp upplever ett bättre allmänt mående och har färre fysiska besvär än de som har sämre koll. Särskilt yngre kvinnor söker aktivt information om hormonhälsa och vill veta mer om hur deras kropp fungerar genom olika livsskeden.

– Vi befinner oss i ett paradigmskifte när det kommer till hormonell hälsa och kvinnohälsa. Från startups till nya forskningsprojekt, det är ett område som växer snabbt, och kvinnor driver på den här förändringen. De vill förstå sina kroppar och hitta konkreta svar, säger Jennie Sandberg, Business Innovation Manager Health, Aller Media.

4 snabba insikter från She Report

  1. Endast 1 av 10 kvinnor fick tillräcklig kunskap om menscykeln som barn.
  2. 1 av 4 kvinnor vet inte varför de upplever huvudvärk eller magont.
  3. 4 av 10 kvinnor är nyfikna på att lära sig mer om hormonhälsa, särskilt yngre.
  4. Bara 1 av 10 kvinnor anpassar sin träning efter sin menscykel – något vanligare bland yngre kvinnor.

Om undersökningen

She Report är en årlig undersökning som undersöker hur Sveriges kvinnor agerar, tänker och känner i olika aktuella frågor. Den nya rapporten är den trettonde i ordningen och baseras på en riksrepresentativ kvantitativ undersökning med 1129 svarande och djupintervjuer med två fokusgrupper.

Rapporten har tagits fram av Aller Media i samarbete med insiktsbyrån Grasp Insights.

Läs hela rapporten på aller.se/she.