Åsa Liliegren driver på digitaliseringen av den äldre målgruppen – Malin Roos ny chefredaktör på Femina

Åsa Liliegren har sedan 2019 varit chefredaktör på Femina och sedan 2022 även för veckotidningarna Allas, Allers, Hemmets veckotidning, Året Runt och allas.se. Nu tillträder hon som chefredaktör för veckotidningarna och allas.se, med uppdraget att digitalisera de äldre läsarna. I samband med skiftet tar Malin Roos över som chefredaktör för Femina.

Ett exempel på Feminas uppmärksammade grepp de senaste åren är BUP-upproret, som skildrade vardagen för familjerna som fastnar i köerna till Barn och ungdomspsykiatrin. Genom sampublicering med Aftonbladet en fullträff i räckvidd. Ett annat initiativ som fick medial uppmärksamhet i hela Norden var videoaktionen ”Ge fan i min kropp”, där 19 idrottskvinnor höjde sina röster mot sexism och maktstrukturer inom idrotten.

– Under Åsas tid som chefredaktör har Femina gjort en exceptionell varumärkesresa som också har innefattat en digital transformation, mycket tack vare Åsas starka vision och ledarskap. Under de här åren har Femina renodlat varumärket, startat Feministagalan, skapat nya och uppmärksammade digitala format och utvecklat ett innehåll som älskas av läsarna. Nu behöver vi Åsas hela superkraft för att göra en liknande resa och digitalisera även den äldre målgruppen, samtidigt som vi självklart ska fortsätta att ta hand om våra lönsamma och älskade produkter i print, säger Cia Jansson, Head of Lifestyle Brands på Aller Media.

Åsa Liliegren har en lång karriär inom content och journalistik och har bland annat varit chefredaktör på Allt om Resor, Resredaktör på Expressen och under sin tid på OTW utvecklade hon SAS magasin Scandinavian Traveler.

– Det ska bli väldigt spännande att på heltid få leda den digitala transformationen gentemot våra äldre läsare där ute. De är vår största och viktigaste målgrupp, som älskar och alltid återkommer till Allers, Allas, Året Runt, Hemmets veckotidning och allas.se, och liksom alla andra utvecklar nya konsumtionsmönster av media. Vår unika position inom familjesegmentet på print fortsätter att utvecklas men måste också accelereras digitalt. Här ska vi ta ett nytt grepp och satsa på allas.se och utforska hur vi ska utveckla digitala konsumentintäkter, säger Åsa Liliegren.

Malin Roos tillträder den första oktober i rollen som chefredaktör för Femina och femina.se. Malin har en lång bakgrund som journalist med 20 år på Expressen i olika roller. Hon kom till Aller Media och Femina i december 2019 och har sedan dess sedan haft uppdraget som reportagechef.

– Femina har de senaste fem åren genomfört stora journalistiska satsningar som fått spridning och gjort avtryck även utanför den egna och traditionella målgruppen, där har Malin varit en viktig och drivande kraft. Jag vet att Malin har ännu mer att ge och ser fram emot hur hon tillsammans med alla kollegor på Femina ska fortsätta att utveckla varumärket och driva den digitala förflyttningen, säger Cia Jansson.

– Jag ser fram emot att fortsätta att skapa ett engagerade och inspirerande innehåll för Feminas läsare och följare utifrån det som är vårt motto: ”Berör på djupet. Tar ytan på allvar”. Tillsammans med det vassa gänget av journalister som är Feminas redaktion är målet att spänna våra digitala muskler ytterligare. Jag är glad och ödmjukt stolt och ska göra mitt bästa för att förvalta förtroendet, säger Malin Roos.

För mer information vänligen kontakta:

Jennie Knutsson, Head of Communications

0708352888, jennie.knutsson@aller.com

Cia Jansson, Head of Lifestyle Brands

0703574021, cia.jansson@aller.com