Aller Media blir ett integrerat medieföretag, Aller Media Nordic

Aller Media Nordic blir nu fullt ut "One Company" genom att gå från fyra landsorganisationer till en gemensam organisationsstruktur som bygger på integrerade funktioner. Den nya organisationsstrukturen träder i kraft den 1 oktober 2024.

– Vi har verkligen känt kraften i vår nordiska organisation under det senaste halvåret och har lärt känna många medarbetare i alla länder. Vi har en enorm styrka i våra engagerade medarbetare och över 60 starka varumärken. När vi nu fullt ut tar steget till en nordisk organisation får vi tillsammans helt nya möjligheter att ta starka digitala positioner både i vår konsumentaffär och på annonsmarknaden, utifrån vår kärna av journalistik och storytelling. Jag ser fram emot att göra den här resan tillsammans med våra medarbetare runt om i Norden, säger Dag Sørsdahl, koncernchef Aller Media Nordic A/S.

Den nya nordiska organisationen kommer att ledas av en nordisk ledningsgrupp bestående av Dag Sørsdahl, Group CEO Aller Media Nordic A/S, Alexandra Beverfjord, EVP Media Brands (CMBO), Bente Klemetsdal, EVP Commercial (CCO), Peter Frey, Group CTO, Dennis Kilian Group CFO, Sara Prosell, Chief People & Culture (CPC), Mikael Makkonen, Executive VP AI, Michael Aller, EVP Strategy M&A och Christopher Aller och EVP Strategy M&A.

Alla i den nordiska organisationen kommer att tillhöra de team som leds av den nordiska ledningsgruppen, oavsett landstillhörighet.

– I en tid av snabb teknisk utveckling och förändrade konsumentbeteenden är det avgörande för oss att anpassa oss och nå våra konsumenter digitalt och med det innehåll de vill ha. Vi har redan en stark position i Norden inom både nyheter, underhållning, kändisar och livsstilsinnehåll, framför allt mot den kvinnliga målgruppen där vi redan når hälften av alla nordiska kvinnor. Framöver behöver vi bredda vårt digitala erbjudande samtidigt som vi stärker relationerna med våra annonsörer och partners. Samtidigt måste vi ta hand om vårt starka arv, våra printprodukter, på allra bästa sätt, säger Dag Sørsdahl.

I samband med organisationsomvandlingen har de tidigare landscheferna Lotta Cederbom och Charlotte Riparbelli valt att lämna sina befattningar efter 15 respektive 22 framgångsrika år inom bolaget. Dag Sørsdahl, koncernchef Aller Media Nordic A/S, är från och med den 1:a oktober, vd för Aller Media Sverige och Aller Media Danmark.

– Vi är väldigt tacksamma för allt som Lotta och Charlotte har bidragit med genom åren. De har lett sina respektive organisationer med stadig hand, och de har både firat framgångar och fattat tuffa beslut. Vi har full respekt för att de nu väljer att göra något annat när vi förändrar organisationsstrukturen och styrmodellen. Vi önskar dem båda lycka till i fortsättningen, säger Bettina Aller och Katinka Aller gemensamt.

För mer information, vänligen kontakta:

Dag Sørsdahl, VD och koncernchef Aller Media Nordic A/S

dag.sorsdahl@aller.com, +47 924 03 319