Aller stärker sin nordiska mediesatsning
Aller Media förändrar sin organisationsstruktur, och går från en landsbaserad struktur i de fyra nordiska länderna till en ny, gemensam nordisk struktur, Aller Media Nordic. Koncernchef blir Dag Sørsdahl som nu leder Aller Media Norge.
Fram till nu har Aller Media-gruppen letts i egna organisationer i vart och ett av de nordiska länderna. Från och med 1 mars kommer en ny struktur där all media kommer att gå in i ett nytt nordiskt mediaföretag, Aller Media Nordic.
Organisationsförändringen görs för att säkerställa effektivitet och lönsamhet i en snabbt föränderlig mediebransch.
Satsar digitalt
I samband med den nya organisationen intensifieras arbetet med att stärka den digitala satsningen.
– Det blir ett skarpare digitalt fokus i Aller Media Nordic som kommer att hjälpa oss att bygga företaget för framtiden, säger den nya VD:n för Aller Media Nordic, Dag Sørsdahl.
Aller Media Nordic kommer även fortsättningsvis att ha en ledande nordisk position inom tryckt publicering genom koncernens många starka varumärken.
– Nästan sex miljoner människor i Norden läser något från vårt rika utbud på papper varje månad. Vi kommer att fortsätta behålla denna position samtidigt som vi tar nya digitala positioner, fortsätter Dag Sørsdahl.
Nordiskt kraftcentrum
Målet är att Aller Media Nordic i högre grad ska ta tillvara den digitala potentialen i Aller-gruppen, över nationsgränserna med en matrisorganisation där man kan skörda och lära av varandras erfarenheter.
– Aller Media Nordic ska vara ett nordiskt kraftcentrum där vi lär av varandra, utnyttjar varandras styrkor och utvecklas tillsammans, säger Erik Aller på uppdrag av Aller A/S.
Kontakt: Dag Sørsdahl, +47 924 03 319, e-post: dag.sorsdahl@aller.com